932 041 041

Amb l’objectiu de conscienciar sobre la protecció del medi ambient i la importància de la sostenibilitat en els Pirineus a tots els estudiants que es troben cursant tercer i sisè de primària mitjançant programes educatius per potenciar la creativitat i la originalitat. 

 

Actualment, els Pirineus son un dels lloc on està afectant més el canvi climàtic, la contaminació i l’augment de les temperatures. La temperatura en els últims 50 anys ha augmentat 1,2 graus i es preveu que l’any 2050 els Pirineus perdin el 50% de la neu i glaceres del territori. 

 

També aquests canvis afecten a la biodiversitat d’animals que hi viuen en els boscos amb conseqüències devastadores com l’existència d’espècies en perill d’extinció. Per aquest motiu, cal conscienciar tant a infants com a persones adultes, que tot i que, aquest territori pirinenc l’ocupa només un 5% de la població, ocupa el 46% del territori de Catalunya. 

 

Per tant, l’objectiu d’aquest projecte convida als nens a resoldre reptes relacionats amb la gestió de la muntanya des de diferents àmbits i destacar la importància dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS), sempre tenint en compte que contribueixin en el seu desenvolupament i en la preservació d’una manera educativa i original.  

 

 

Seguidament, per explicar-vos més sobre el projecte hem entrevistat a Montse Mesas Donnay, directora tècnica del projecte de la Fundació per a la Creativació. 

 

Montse Mesas Donnay, llicenciada en Pedagogia per la Universitat de Barcelona i mediador a familiar per la Universitat de Girona, sempre ha estat vinculada al món educatiu i de l’empresa des del món social al llarg de la seva trajectòria professional. L’inici de la seva trajectòria va estar lligada a projectes educatius d'infància i va estar uns anys treballant a l’àrea de responsabilitat social corporativa. 

 

1. Com va sorgir la idea d’aquest projecte? Qui l’ha organitzat?

 

Des de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya feia temps que tenien aquest interès d’apropar els Pirineus a les escoles i als infants que no viuen i no poden gaudir de la muntanya al seu dia a dia.

 

Sens dubte els Pirineus, encara que estiguin més o menys a prop, són cosa de tots i de totes i la seva preservació passa per tots i totes. amb aquest projecte de “Descobrir els Pirineus” i l’interès de ferrocarrils, vàrem contactar i vam fer un projecte amb una proposta pilot que hem anat modelant perquè hem estat molt de temps treballant.  

 

2. Avui dia, amb la situació de la Covid-19 com us heu adaptat a l’hora de dur a terme aquest projecte? Heu tingut inconvenients a l’hora de preparar les activitats?

 

Sí, ha sigut necessari adaptar-nos, tot i que estava pensat per fer-se a l’aula tal com s’està fent, el suport tecnològic de la plataforma ja hi era però si es preveia que és pogués fer una festa o esdeveniment a la Vall de Núria amb tot l’alumnat. 

 

3. Quins tallers s’han fet o s’estan fent?

 

S’han fet tallers virtuals amb en David Codony, responsable d'activitats a la Vall de Núria i tècnic mig en alta muntanya de l’estació de la Vall de Núria. Hem volgut que els Pirineus entressin a les aules d’aquests nens i nenes. Aquests tallers eren en directe i els nens i nenes podien interactuar, fer preguntes i estar més a prop dels Pirineus. 

 

 

Foto: Escola FEDAC Sant Andreu fent un Taller amb el David Codony de Vall de Núria 

 

S’han realitzat tres tallers que tenien coherència amb la resta del projecte: 

- El primer taller sobre els Pirineus tracta de la descoberta dels Pirineus, on es va parlar de biodiversitat, sostenibilitat i les activitats que hi realitzen al llarg dels 365 dies en aquest cas a la Vall de Núria. Però segurament alguns dels projectes són aplicables a qualsevol estació de muntanya dels Pirineus. Perquè aquí l’alumnat el que estava fent era començar a investigar què eren els Pirineus, on eren, com eren i començar a fer una mica d’investigació. 

 

- El segon taller ha estat de creativitat que aquest s’ha dut a terme des de la fundació i justament l’objectiu era acompanyar als nens i nenes que estaven en la fase de pensar idees sobre com fer front al repte que s’havien establert. Per tant aquí els vam acompanyar amb creativitat. 

 

- El tercer taller ha estat sobre comunicació, perquè en l’última fase del projecte, els nens i nenes de les escoles han de fer un vídeo i comunicar la seva idea. Ells han estat treballant a l’aula durant molts mesos i ara aquests projectes s’hauran de presentar a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya perquè puguin valorar si son projectes que es poden dur a terme i si són factibles per desenvolupar-se en una estació de muntanya dels Pirineus. Per tant, creem molt aquesta consciència de la importància de què no val només en fer les coses sinó que a més, aquestes coses s’han d’explicar perquè siguin conegudes per les persones.  

 

4. Com és que us vau focalitzar en alumnes de 3ri 6è de primària en aquest projecte especialment? 

 

Perquè aquest alumnat fa una assignatura que es diu Medi natural i entre les competències que es treballen en aquests cursos hi ha el coneixement de la geografia catalana. I malgrat que en el projecte no fem geografia pura, el professorat i els mestres poden aprofitar realment el projecte per connectar-ho amb aquesta part de medi.

 

També cal destacar, que cada escola és molt diversa això també és lo bo d’aquests projectes que es poden adaptar a molts perfils. Tenim escoles que ho estan fent en anglès, i aprofiten aquest projecte per treballar vocabulari d’anglès. Llavors cada escola ho pot adaptar a les seves necessitats, això és molt interessant. 

 

S’han treballat els Objectius de desenvolupament sostenible, però principalment aquests quatre: 6 d’Aigua neta i Sanejament, l’11 de Ciutats i Comunitats Sostenibles, el 13 d’Acció pel Clima i el 15 de Vida d’Ecosistemes Terrestres. 

 

 

 

L’interessant és que Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya faci aquesta aposta per portar els Pirineus a l’aula, per acostar aquesta descoberta dels Pirineus, per poder-ho fer d’una manera immersiva, malgrat la situació que estem vivint jo crec que pels alumnes és molt important poder estar participant d’un projecte i és essencial que una empresa com Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya aposti perquè això passi. 

 

5. Quantes escoles han participat en el projecte?

 

Han participat escoles de tot Catalunya menys de les comarques de muntanya, perquè ja es fan altres projectes amb elles. S'ha fet amb 14 centres educatius i 780 alumnes. 

 

6. Quants guanyadors hi haurà pels projectes?

 

Hi haurà tres premis perquè hi haurà tres sub-reptes, hi ha el repte de la sostenibilitat, el de la biodiversitat i el de muntanya tot l’any, per tant entenem que hi haurà un projecte guanyador per a cada àmbit. 

 

Foto: Escola Mare de Déu de Núria de Barcelona - FUNDACIÓ CREATIVACIÓ 

 

7. Quines impressions t'emportes del projecte? 

 

No vam voler perdre l'oportunitat de fer aquest primer projecte, perquè ens va semblar que justament per les dificultats que hi ha hagut amb la Covid-19, era un any important per a que els nens i nenes poguessin fer alguna cosa diferent que un llibre de text. I poguessin tenir aquest apropament a la natura encara que fos d’una manera virtual. 

 

Pensem que l’acollida de les escoles ha estat mot bona i hi ha escoles que estan molt acostumades a treballar en el mètode de la creativació o en mètodes més alternatius i n’hi ha que no. I que aquests projectes els faciliten aprendre a treballar d’aquesta manera, a més a més, els temes dels objectius de desenvolupament sostenible que són els que es persegueixen en el projecte, són també molt importants per les escoles i els tenen inclosos en el seu currículum, per tant, això fa que els puguin treballar d’una manera aplicada. 

 

8. Hem vist que tens experiència en el món educatiu i pedagògic, com veus aquest projecte des del teu punt de vista professional?

 

Veig un projecte molt potent perquè el que fa és acostar la infància a una realitat i conscienciar de problemes globals a través d’un repte local. Crec que això és lessència de l’educació, cal que l’educació prepari l’alumnat, la ciutadania del futur, en la capacitat de resoldre reptes i quan més practiquin en aquesta resolució de reptes mes hàbils seran en resoldre-ho. 

 

Crec que l’ensenyament que només passa per la memorística està obsolet cal que aquests ciutadans i ciutadanes del futur sàpiguen fer front a reptes i coses amb les quals es trobaran. 

Abril 26, 2021
FGCAltres webs d'FGC Turisme
Top
x
Les meves reserves
Introdueixi el número de localitzador i l'email per consultar la seva reserva i poder cancelar-la o modificar-la.